Borówki gotowe do zbioruJustyna Dobrosz
StoryEditorrynek borówki

Turcja zwiększa eksport borówek do Europy

01.10.2025., 06:00h

Uprawa borówki amerykańskiej w Turcji rozpoczęła się około 2000 roku, ale początkowo napotykała na bariery i opóźnienia z powodu sporów o prawa do odmian. Ostatecznie jednak kraj znad Bosforu uzyskał dostęp do chronionych genetycznie odmian i rozszerzył produkcję. Lokalne szkółki, wspierane przez eksporterów wiśni i fig oraz we współpracy z partnerami z Europy i Stanów Zjednoczonych, testują m.in. odmiany takie jak ‘Legacy’ i ‘Duke’ z myślą o sprzedaży borówek na rynkach europejskich.

Coraz intensywniejsza międzynarodowa wymiana handlowa borówką

W 2023 roku eksport borówki wzrósł o 146%, a import o 124%. Pomimo wysokich temperatur i nieregularnych opadów, branża utrzymała wzrost dzięki zwiększeniu nasadzeń i usprawnieniom łańcucha chłodniczego. Konsumpcja krajowa również rośnie, a 85-milionowa Turcja stanowi potencjalnie chłonny rynek w perspektywie długoterminowej.

Czytaj także:

image
rynek borówek

Egipt zwiększa produkcję borówek. Wielka Brytania głównym kierunkiem ich eksportu

Wzrost eksportu tureckiej borówki był wyraźnie widoczny w ostatnich latach. Wolumeny wzrosły ze 131 ton w sezonie 2020/21 do 286 ton w sezonie 2022/23, a następnie osiągnęły poziom 732 ton w sezonie 2023/24. Co ciekawe, ostatnia zakończona kampania, tj. 2024/25 wykazała regres eksportu do poziomu 404 ton.

Nabywcy w Wielkiej Brytanii odpowiadają za przyjęcie 26% eksportu, następnie handlowcy z Niemiec (14%), Rosji (12%) i Polski (9%). Import Niemiec osiągnął szczyt na poziomie 147 ton w sezonie 2023/24, a następnie spadł do pułapu 58 ton. Zupełnie inaczej sytuacja wyglądała w Wielkiej Brytanii – tam odnotowano wzrost z 11 ton w sezonie 2020/21 do 105 ton w sezonie 2024/25.

Uwarunkowania mikroklimatyczne i sezon produkcyjny

Geografia Turcji pozwala na rozłożenie zbiorów na okres od lutego do października. Wczesne owoce produkowane są w Antalyi w tunelach, a regiony wysokogórskie, takie jak Bursa, Kırklareli, Rize i Trabzon, wydłużają sezon. Dzięki temu owoce docierają do Europy w miesiącach o zwiększonym zapotrzebowaniu.

Logistyka i dostęp do rynków

Bliskość Europy Zachodniej to kluczowa zaleta – przesyłki docierają do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Holandii, Szwecji i Polski w ciągu dwóch do czterech dni drogą lądową lub morską.

Eksport na Bliski Wschód, w tym do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Iraku i Kuwejtu, odbywa się w ciągu trzech do sześciu dni drogą morską lub jednego do dwóch dni drogą lotniczą. Dostawy do regionu Azji i Pacyfiku trwają od 10 do 20 dni drogą morską lub mogą być realizowane przyspieszonym transportem lotniczym.

Turcja korzysta z umów handlowych, w tym z unii celnej z UE, umowy o wolnym handlu z Wielką Brytanią oraz obniżek ceł ze Szwajcarią, Norwegią, Gruzją, Chile, Izraelem, Egiptem i Marokiem. Udział w COMCEC ułatwia harmonizację przepisów fitosanitarnych i wspiera dostęp do rynków Bliskiego Wschodu, Afryki Północnej i Azji Środkowej.

W przyszłości tureccy eksporterzy będą zapewne koncentrować się na wzmacnianiu przepustowości szlaków logistycznych i polepszeniu infrastruktury łańcucha chłodniczego dla eksportu na większe odległości. Główne szanse na zwiększenie produkcji i eksportu leżą w dystrybucji detalicznej w Europie a także sprzedaży borówek standardu premium na Bliskim Wschodzie.

Źródło: Blueberries Consulting

01. październik 2025 06:02