Wiktor Gowin, Winnica Dwórzno
StoryEditorWina i alkohole jagodowe

Winnica Dwórzno: konsekwentna budowa marki i grupy powracających konsumentów

08.01.2025., 10:26h

Wiktor Gowin, współwłaściciel Winnicy Dwórzno, jednej z największych winnic w kraju, mówił o tym jaki sposób rozwoju wybrano w gospodarstwie aby zapewnić mu przyszłość. Pierwszym pomysłem było założenie plantacji malin, która prowadzona byłą przez wiele lat. Docelowo jednak już od początku zamierzano uruchomić przetwórstwo, które pozwoliłoby na wydłużenie okna sprzedaży i dodanie wartości do produkowanych owoców.

Winnica Dwórzno od 2012

Pierwsza parcela winorośli założona została w 2012 roku. Nie wszyscy w tamtym czasie uważali to za dobry pomysł. Tradycje wytwarzania win w Polsce nie są ani szczególnie długie ani bogate. Jednak konsekwencja granicząca z uporem pozwoliła na stopniowe polepszanie jakości win, które zaczęły z czasem zdobywać wyróżnienia. Równolegle w winnicy odbywają się spotkania w ramach enoturystyki. Winorośl dziś uprawiana jest tu na 9 ha.

Winnica Dwórzno – inspirujące przykłady popularyzacji marki

Wina produkowane są tu nie tylko z tradycyjnego surowca, lecz także z owoców jagodowych. Trunki powstają także z czarnej porzeczki, jagody kamczackiej i malin. Na terenie gospodarstwa odbywają się co weekend zwiedzania, imprezy tematyczne, np. pikniki jazzowe połączone z ich degustacjami. W okresach chłodniejszych imprezy halloweenowe pośród nasadzeń czy kuligi z pochodniami.

Pewną osobliwą ciekawostką jest wspólne morsowanie na Mikołajki. Między rzędy winorośli wstawiane są kisteny z lodowatą wodą. W nich, w malowniczej zimowej scenerii winnicy, kąpieli zażywać mogą wszyscy chętni. To ciekawy przykład wykorzystania modnego obecnie trendu do budowy społeczności wokół gospodarstwa a w konsekwencji do stworzenia grupy lojalnych konsumentów wytwarzanych w nim produktów.

To wszystko alternatywne sposoby do zachęcenia gości do odwiedzenia winnicy i poczynienia zakupów. Produkt jest bardzo ważny, najlepiej, jeśli jest unikatowy. Powinien kojarzyć się z ekologią. Sprzedajemy jednak doświadczenia. Goście przybywają do nas z dużych miast, mają okazję się zrelaksować na łonie natury. Dzielimy się z nimi wiedzą, mogą degustować wino, dowiadują się jak łączyć je z daniami – wyjaśnia Wiktor Gowin. Podkreśla, że gospodarstwo rozwija się dzięki dobrej więzi w konsumentami win, niemal rodzinnej atmosferze pomimo wcale już niemałej skali działalności.

20. styczeń 2025 01:53