Widok na obsadzony dotąd jeden hektar na stoku. W tle czerwone klony, które sadził ojciec MaciejaKarolina Kasperek
StoryEditorwinnica i winiarnia

Konferencja "Uprawa winorośli" podczas TSW 2026 – druga część programu

10.10.2025., 08:00h

Prezentowaliśmy już poprzednio pierwszą część programu drugiej edycji konferencji pt. „Uprawa winorośli”. Teraz zachęcam do zapoznania się z wątkami, które poruszone zostaną w następnej jej części.

Uprawa winorośli i produkcja wina

Pierwszą część wydarzenia zdominują wątki agrotechniczne. Druga poświęcona zostanie także aspektom ekonomicznym prowadzenia winnic i produkcji wina. Każdemu, kto już zajmuje się tym biznesem albo rozważa rozpoczęcie takiej działalności rekomenduję partycypację w styczniowym wydarzeniu.

Czytaj także:

image
uprawa winorośli

"Uprawa winorośli" – druga edycja konferencji poświęconej prowadzeniu winnicy na TSW 2026

Druga część programu konferencji

Organizatorzy w drugiej części przewidzieli cykl wykładów i panel dyskusyjny. Program prezentuje się następująco:

4. Wsparcie konwencjonalnej ochrony winorośli poprzez ochronę biologiczną

Wojciech Niemiec (Agrosimex, manager ds. produktów biologicznych)

Wojciech Niemiec jest praktykiem i ekspertem rynku środków ochrony roślin z wieloletnim doświadczeniem we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań biologicznych w uprawach sadowniczych i winiarskich. Jako manager ds. produktów biologicznych w Agrosimex odpowiada za rozwój portfolio preparatów opartych na mikroorganizmach, naturalnych ekstraktach i biostymulatorach. Aktywnie uczestniczy w szkoleniach i spotkaniach branżowych, dzieląc się wiedzą z plantatorami. Jego wystąpienie pokaże, jak integrować tradycyjne środki chemiczne z ochroną biologiczną, by uzyskać większą stabilność upraw, ograniczyć presję chorób i wpisać się w wymagania zrównoważonego rolnictwa.

5. Czy małe, polskie winnice mają jeszcze biznesowe uzasadnienie na rozwijającym się winiarskim rynku

dr inż. Dariusz Paszko (Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie)

Dr Dariusz Paszko zajmuje się zagadnieniami ekonomiki rolnictwa i ogrodnictwa, ze szczególnym uwzględnieniem winiarstwa. Jest autorem publikacji i analiz dotyczących opłacalności produkcji winorośli w Polsce, potencjału enoturystyki i niszowych strategii biznesowych. Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Lublinie prowadzi zajęcia związane z organizacją i zarządzaniem w gospodarstwach rolnych, co pozwala mu łączyć wiedzę teoretyczną z praktyką. W trakcie wystąpienia przedstawi konkretne przykłady modeli funkcjonowania małych winnic, ich szanse i zagrożenia oraz rekomendacje dla osób myślących o wejściu na rynek winiarski.

6. Technologia produkcji win

Piotr Stopczyński (enolog)

Piotr Stopczyński jest doświadczonym enologiem, który od lat współpracuje z polskimi winiarzami, doradzając w zakresie technologii winiarskich. Specjalizuje się w procesach fermentacji, doborze szczepów drożdży, technikach dojrzewania i stabilizacji win. Regularnie prowadzi szkolenia i warsztaty enologiczne, wspierając rozwój małych i średnich winiarni. Jego wykład będzie praktycznym przewodnikiem po procesach produkcji wina – od surowca, przez etapy technologiczne, aż po przygotowanie gotowego produktu do sprzedaży.

7. PANEL DYSKUSYJNY

Marketing i dystrybucja polskich win – jak zdobyć rynek w kraju i za granicą?

Polskie winiarstwo rozwija się w imponującym tempie, ale aby zdobyć trwałą pozycję na rynku krajowym i międzynarodowym, nie wystarczy sama jakość wina. Równie ważne są umiejętności w zakresie promocji, budowania rozpoznawalnej marki i wykorzystywania nowoczesnych kanałów dystrybucji. Podczas panelu poruszone zostaną zagadnienia związane z tworzeniem marki narodowej i regionalnej, a także rosnące znaczenie enoturystyki jako narzędzia promocji i sprzedaży bezpośredniej. Eksperci zastanowią się również, w jaki sposób skutecznie wprowadzać polskie wina do gastronomii i współpracować z sommelierami, jak wykorzystać potencjał e-commerce i sprzedaży online oraz jak opowieść o historii, miejscu i ludziach stojących za winnicą może stać się kluczem do budowania emocjonalnej więzi z konsumentem.

Źródło: Informacja prasowa TSW

10. październik 2025 08:02