
Dynamiczny rozwój w Serbii
Segment borówkowy jagodowego sektora w Serbii przeszedł w ciągu ostatniej dekady niezwykłą transformację, ewoluując od dość skromnego obszaru działalności rolniczej do jednego z najbardziej dynamicznych przykładów sukcesu w produkcji owoców w Europie.
Czytaj także:
Serbia, dysponująca obecnie niemal 3000 hektarami nowoczesnych plantacji borówki wysokiej (prawie czterokrotny wzrost w porównaniu z 650 hektarami w 2018 r.), systematycznie ugruntowuje swoją pozycję kluczowego gracza na europejskim rynku borówki amerykańskiej.
Liczby mówią same za siebie, jeśli chodzi o tę dynamiczną trajektorię wzrostu. Jeszcze 7 lat temu w tym bałkańskim kraju uprawą borówki zajmowało się 839 producentów zaś już w 2023 roku była to grupa 4161 osób. W 2018 roku z Serbii zdołano wyeksportować niespełna 750 t borówek, ale już obecne możliwości to od 5500 do 6000 ton borówki premium rocznie. Głównymi kierunkami zbytu są rynki UE ale też chłonna Rosja, z którą Serbię dzielą ciepłe stosunki zakorzenione głęboko w historii.
Czytaj także:
Wraz z Rumunią, Serbia stała się największym producentem borówki w Europie Południowo-Wschodniej, regionie, który łącznie wyeksportował zaledwie …12 ton świeżych borówek w 2000 roku.
Dywersyfikacja i innowacja
‘Duke‘ pozostaje dominującą odmianą w serbskiej produkcji borówki. Jego uprawa w tym kraju pozwala na zagospodarowanie optymalnego okresu zbiorów, od początku czerwca do połowy lipca. Jednak myślący przyszłościowo plantatorzy dywersyfikują swoje portfolio.
Niektórzy z plantatorów przymierzają się do uprawy odmian gamy Sekoya. Ogólnokrajowe supermarkety również poszukują takiego właśnie asortymentu, aby poszerzyć swoją ofertę sezonową i wprowadzić nowe, atrakcyjniejsze owoce. Takie podejście do selekcji odmian świadczy o wrażliwości branży na zapotrzebowanie rynku. Serbscy producenci dostarczają borówki na rynek krajowy do połowy września, co z kolei dowodzi ich zdolności do wydłużenia sezonu i zaspokojenia zróżnicowanych preferencji konsumentów.
Podobnie jak inni europejscy producenci, serbscy plantatorzy borówki zmagają się ze wzrostem kosztów pracy, które w porównaniu z sezonem 2024 podniosły się o 12–15%. To doprowadziło do wypracowania innowacyjnych w skali Serbii rozwiązań, takich jak angażowanie pracowników z krajów azjatyckich i inwestowanie w energię odnawialną.
Inwestycje w nowoczesne maszyny i linie sortujące i pakujące pozwalają serbskim eksporterom wysyłać ponad 80 procent całkowitego wolumenu borówek w opakowaniach detalicznych, spełniając tym samym wymagania europejskich sieci supermarketów.
Gdzie Serbowie sprzedają swoje borówki?
Co może nieco niepokoić w kontekście dalszego spodziewanego rozwoju produkcji borówek w Serbii, tradycyjnym kierunkiem eksportu jest Polska. Szczgólnie ważnymi rynkami są także Niemcy, Czechy, Holandia oraz w mniejszej już skali inne kraje UE, gdzie stabilny i rosnący popyt stwarza możliwości ekspansji.
Sektor borówki amerykańskiej w tzw. Europie Południowo-Wschodniej, ogólnie rzecz biorąc, stwarza atrakcyjne możliwości dla europejskich nabywców poszukujących regularnych dostawców wysokiej jakości owoców.
W tej części kontynentu Rumunia jest aktualnie liderem eksportu z wynikiem 6020 ton, ale tuż za nią plasuje się właśnie Serbia. Serbowie ustępują Rumunom bardzo nieznacznie – w poprzednim sezonie wyeksportowali 5689 ton owoców wysokiej jakości. Koncentracja wiedzy specjalistycznej i choć wciąż nieduża, ale jednak dynamicznie rosnąca skala produkcji stwarza możliwości nawiązywania strategicznych partnerstw z europejskimi sprzedawcami detalicznymi i importerami.
Źródło: fruitnet.com