
Rośnie powierzchnia i produkcja borówek
Na całym świecie areał upraw borówki amerykańskiej oraz wielkość jej produkcji stale rosną. Do 2023 roku powierzchnia plantacji borówki amerykańskiej osiągnęła 267 tys. hektarów (wzrost o 7,2% w porównaniu do 2022 roku).
Obecnie na Amerykę Łacińską przypada największy udział w światowych uprawach – 42%, co jest konsekwencją ogromnych inwestycji w takich krajach jak Peru, Meksyk i Chile. Region Azji i Pacyfiku szybko zyskuje na popularności, a na jego czele stoją Chiny, które stały się największym producentem borówek na świecie pod względem ilości.
W 2023 roku globalna produkcja borówek osiągnęła 1,78 miliona ton, przy czym na Chiny, Stany Zjednoczone i Peru przypadało łącznie 88% światowej produkcji. Co ciekawe, same Chiny produkują obecnie około 32% wszystkich granatowych jagód na świecie, wyprzedzając pod tym względem Stany Zjednoczone już od 2021 r.
Borówki dostępne przez cały rok
Całoroczna dostępność świeżych borówek to także czynnik napędzający rynek. Eksport wzrasta proporcjonalnie do produkcji, średnio o około 60 000 ton rocznie w przedziale od 2019 do 2023 r. Nawet pomimo zakłóceń logistycznych i rosnących kosztów w ostatnich latach eksporterzy znaleźli sposoby na zaspokojenie rosnącego popytu zarówno na tradycyjnych, jak i nowych rynkach.
Szybki wzrost konsumpcji krajowej w wiodących krajach produkujących borówki, takich jak Chiny i Stany Zjednoczone, może ograniczyć wolumeny napływające na międzynarodowe rynki. USA i Europa pozostają największymi konsumentami borówek. W 2023 r. USA i Holandia łącznie odpowiadały za 48% światowego importu.
Rosną koszty, ceny owoców w stagnacji lub regresie
Ceny importowanych borówek wykazują umiarkowaną tendencję spadkową od 2018 r., co odzwierciedla wzmożoną konkurencję. Raporty branżowe wskazują na „rosnącą konkurencję i koszty” oraz brak równowagi między podażą a popytem jako główne wyzwania na przyszłość. Producenci na całym świecie zmagają się ze zmniejszającymi się zyskami z powodu rosnących kosztów nawozów, energii, logistyki i niedoborów siły roboczej – podczas gdy kupujący nadal oczekują przystępnych cen.
Rosnąca popularność borówek na świecie
Pomimo tych wyzwań długoterminowe wskaźniki popytu pozostają pozytywne. Borówki cieszą się coraz większą popularnością ze względu na łatwość ich spożycia i uznane korzyści zdrowotne, a szersza dostępność sprawia, że są atrakcyjne dla nowych grup konsumentów. W niektórych regionach spożycie rośnie szybciej niż handel, co jest spowodowane spadkiem cen i zwiększonym wykorzystaniem borówek w przetwórstwie (jogurtach, sokach, wypiekach).
Te pozytywne zmiany sprawiają, że w miarę dalszego wzrostu światowej produkcji borówek pojawią się nowi konsumenci i rynki, które będą w stanie wchłonąć rosnącą podaż. Kluczem do sukcesu będzie umiejętność przezwyciężania krótkoterminowych trudności gospodarczych przy jednoczesnym stymulowaniu popytu zarówno na rynkach tradycyjnych, jak i wschodzących. Prawdopodobnie borówki również przejmą część rynku od jabłek, co już teraz się dzieje.
Źródło: East Fruit