Borówki amerykańskieEnvato
StoryEditorEksport borówek

Infrastruktura ma znacznie. Od IV kwartału 2024 roku z portu Chancay borówki trafiają w świat.

08.01.2025., 13:00h

Ważna inwestycja dla peruwiańskiej branży borówkowej została ukończona w 2024 roku i już zaczyna się zwracać. Mowa o porcie w Chancay. Położony w środkowej części wybrzeża Peru obiekt przystosowany jest do obracania ładunkami spakowanymi w kontenery.

Pierwsze 32 kontenery z borówkami dotarły do Chin

Hortifrut Peru pomyślnie zrealizował swoją pierwszą dostawę borówek do Chin przez Port Chancay, nowoczesną infrastrukturę załadunkową, całkiem niedawno oddaną do użytku. Dostawa składająca się z 32 kontenerów dotarła do azjatyckiego kraju 18 grudnia, zmierzając do portów Szanghaju i Hongkongu, w rekordowym czasie zaledwie 23 dni.

Fernando Mendez, dyrektor generalny Hortifrut Peru, wyraził zadowolenie z tego osiągnięcia. Ta pierwsza dostawa pokazuje nie tylko przydatność portu Chancay, ale także jego zdolność do przyspieszenia czasu eksportu, co stanowi doskonałą okazję do wzrostu peruwiańskiego sektora rolniczego i wzmocnienia naszej obecności na kluczowych rynkach – stwierdził.

Pozytywny wpływ nowego portu na całą borówkową branże w Peru

Bobby Yavari, dyrektor generalny Hortifrut APAC, podkreślił pozytywny wpływ portu Chancay na optymalizację procesu logistycznego. Dzięki tej nowoczesnej infrastrukturze możemy zagwarantować, że nasze borówki dotrą do naszych globalnych konsumentów w idealnym stanie, co wzmacnia nasze zaangażowanie w jakość – powiedział. Obecnie rynek chiński pochłania 15% peruwiańskiego eksportu jagód, na który przede wszystkim składają się borówki. Wraz ze wzrostem popytu i ciągłym doskonaleniem infrastruktury portowej, eksport jagód do Chin ma nadal rosnąć w 2025 r.

O porcie w Chancay

Jest to terminal przeładunkowy zlokalizowany w Chancay w Peru. Został on opracowany przez Cosco Shipping Ports Chancay Peru SA, korporację utworzoną przez chińską państwową firmę transportową i logistyczną COSCO Shipping Ports we współpracy z peruwiańską firmą Volcan.  Port jest częścią Inicjatywy Pasa i Szlaku. Zgodnie z prawem peruwiańskim jest uważany za prywatny port do użytku publicznego, co daje operatorowi wyłączność na świadczenie usług portowych. Obiekt został zlokalizowany w linii prostej około 60 kilometrów na północ od Limy. Łącznie w budowę portu oraz towarzyszącej mu infrastruktury zostanie zainwestowanych 3,5 miliarda dolarów amerykańskich.

Alfonso Velasques z Sierra Exportadora w trakcie swej listopadowej wizyty w Polsce wyrażał spore nadzieje związane z rozwojem infrastruktury transportowej w Peru i omawianym przykładem w szczególności. W jego ocenie nowe moce logistyczne pozwolą z jednej strony na wejście na kolejne rynki a z drugiej na umocnienie się na tych, gdzie peruwiańska borówka już jest obecna. Sierra Exportadora planuje także wdrożenie do towarowych upraw innych jagodowych.

Źródło: Blueberries Consulting, własne

19. styczeń 2025 22:17