Alfonso Velasques, Sierra ExportadoraLeaf Media
StoryEditorJagodowe inspiracje

Przyczyny borówkowego sukcesu Peru: współdziałanie dla pełnego wykorzystania szans

09.01.2025., 14:03h

Jednym z prelegentów w trakcie konferencji towarzyszącej XX edycji Jagodowych Trendów był Alfonso Velasques, Peruwiańczyk, szef Sierra Exportadora. W trakcie swego wystąpienia wyjaśniał, na czym polega geneza borówkowego sukcesu, który wywindował Peru do miana głównego eksportera borówek na świecie.

Współdziałanie na wielu poziomach

Już we wstępie specjalista z Ameryki Południowej podkreślał znaczenie współdziałania. W Peru możliwym okazało się połączenie entuzjazmu do podejmowania innowacyjnych przedsięwzięć sadowników z finansowym zaangażowaniem znaczących instytucji oraz wielopłaszczyznowym wsparciem ze strony administracji  szczebla krajowego i lokalnego. Nie bez znaczenia okazała się geografia. Położenie Peru na wybrzeżu Oceanu Spokojnego sprawia, że borówki drogą morską mogą dość szybko trafiać do zachodnich portów bogatego USA czy do ludnych i chłonnych krajów Azji Południowo-Wschodniej, Chin oraz Indii. Borówki z Peru trafiają także do Europy.

Geneza borówkowego sukcesu Peru w datach

Początki uprawy borówki w Peru sięgają 2007 roku. Tradycje takiej produkcji są więc relatywnie krótkie. Przełomowym sezonem był 2012, kiedy to Sierra Exportadora, ciało które można określić mianem izby handlowej należącej do rządu, założyła wdrożeniowe kwatery, gdzie identyfikowane były optymalne rozwiązania w zakresie odmian czy stosowanych technologii. Pierwsze owoce w ilości 40 t wyeksportowano dwa lata później, w roku 2014. Towar wartości ok. 400 000 USD trafił gównie do Holandii. Był to jednak zaledwie przedsmak dynamicznego wzrostu, który miał nadejść w kolejnych latach. W następnych sezonach wartość sprzedaży rosła średnio w tempie 73% rocznie, by w 2023 roku osiągnąć wartość zbliżoną do 1,676 mld USD. Na przestrzeni ostatnich 4 sezonów Peru stało się globalnym liderem sprzedaży borówek, odpowiadającym za ¼ wartości światowego obrotu tym owocem.

Elastyczność, produktywność, promocja

Dziś peruwiańskie owoce deserowe jeść można w 50 krajach. Część eksportu, choć mniejszą, stanowią mrożone borówki oraz owoce ekologiczne. Lata 2016-2024 do istotny wzrost nasadzeń a także dywersyfikowanie i wprowadzanie nowych odmian. To także czas wchodzenia na nowe, głównie azjatyckie rynki.

Ekspansja ta odbywa się na podstawie umów międzynarodowych, których zawarcie było możliwe dzięki trosce o jakość i bezpieczeństwo borówek z Peru. Głównym importerem pozostają niezmiennie USA (ponad 150 tys. t rocznie), na drugim miejscu jest Holandia (ponad 60 tys. t) a na trzecim Chiny (37 tys. t). Główny wolumen produkcji przypada na okres między sierpniem a grudniem, a więc w okresie, gdy kończą się na ogół zbiory w krajach półkuli północnej. W 2016 roku borówki uprawiane były na 2 tys. ha, a obecnie jest to niemal 21 tys. ha. Produkcja zlokalizowana jest wzdłuż wybrzeża Pacyfiku, gdzie klimat jest łagodniejszy. Aktualnie w Peru uprawia się ok. 65 odmian borówek. Standardowo na 1 ha rośnie 6-8 tys. krzewów, jednak w produkcji w donicach, dość popularnej w Peru, zagęszczenia dochodzą nawet do 12 tys. ha. Geneza borówkowego sukcesu Peru to także zaangażowanie mediów. Sierra Exportadora przykłada wielką wagę do działań promujących spożycie owoców na rynkach, gdzie trafiają borówki z tego południowoamerykańskiego kraju.

19. styczeń 2025 06:20