Grafika przedstawia postać rwacza prezentującego borówki w małej skrzynce z napisem Made in PeruStories.agronometrics.com
StoryEditorrynek borówki

Peru wzmacnia pozycję wiodącego eksportera borówki

20.08.2025., 07:00h

Peru ma wieloletnie ambicję pozostania liderem globalnego rynku borówki. Przedstawiciele tamtejszego sektora, jak i politycy najwyższego szczebla, nie zasypiają gruszek w popiele i podejmują działania zmierzające do zapewnienia eksportowi żywności z Peru, w tym borówek, dobrych perspektyw na kolejne lata.

Dynamiczny start, Peru idzie na rekord

Peruwiański sezon eksportowy borówek 2025/26 rozpoczął się w maju z impetem. W pierwszych tygodniach wysłano prawie 25 000 ton świeżych, mrożonych i przetworzonych owoców o wartości około 137 milionów dolarów. Dostawy przebiegają od tamtego czasu dość płynnie. Nic dziwnego więc, że Fresh Fruit Peru prognozuje łączna wielkość dostaw potencjalnie na poziomie przekraczającym 400 000 ton w tym sezonie. To z kolei stanowiłoby wzrost o 25% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Czytaj także:

image
rynek borówki

Maroko awansuje w światowym rankingu eksporterów borówki

Jednak boom eksportowy, a więc wzmożona podaż, odcisnął swe piętno na uzyskiwanych stawkach. Ceny peruwiańskich borówek spadły o około 35%, średnio do 5,60 USD/kg, w porównaniu z poprzednimi kampaniami, ograniczając potencjalny wzrost wartości eksportu do zaledwie 8–13%.

Analitycy ostrzegają, że chociaż borówki i awokado, dwa z pięciu największych peruwiańskich produktów rolnych, dynamicznie rosną wolumenowo, to wkraczają one w nowy cykl niskich marż, w którym efektywność i zróżnicowanie będą miały kluczowe znaczenie. Peru systematycznie zwiększa areał upraw borówki o około 3 000 hektarów rocznie, a obecnie uprawia się tam jej już prawie 25 000 hektarów.

Nowe odmiany zapewnią lepszą przyszłość?

Aby wzmocnić swoją pozycję, peruwiański sektor borówkowy zmierza w kierunku innowacji odmianowych. Kilka dni temu, a dokładniej 12 sierpnia w Peru odbyła się prezentacja pięciu nowych odmian Uniwersytetu Florydzkiego (UF) i organizacji Florida Foundation Seed Producers (FFSP). Były to selekcje ‘Albus’, ‘Colossus’, ‘Magnus’, ‘Keecrisp’ i FL19-006, z których każda została dostosowana do różnych okresów produkcyjnych i preferencji rynkowych.

Wszystkie kreacje powinny nadawać się do uprawy w Peru. ‘Albus’ to wczesna odmiana, ‘Colossus’ jest ceniony za odporność na warunki stresowe i duże owoce, ‘Keecrisp’ oferuje wysoką jędrność jagód i zrównoważony smak, a FL19-006 wyróżnia się produktywnością, aromatem i wyrazistym smakiem. Taka dywersyfikacja pozwala producentom rozpocząć zbiory wcześnie, prowadzić je w połowie sezonu lub późno, docierając do określonych rynków i unikając przesycenia rynku.

Nowe rynki zbytu borówek z Peru

image

Eksport borówek z uwzględnieniem cen w poszczególnych latach

FOTO: Stories.agronometrics.com

Peru wkracza również na nowe rynki. Podczas niedawnej wizyty państwowej w Dżakarcie, prezydent Peru, Dina Ercilia Boluarte, ogłosiła, że peruwiańskie borówki będą teraz eksportowane do Indonezji w ramach szerszej współpracy rolniczej między oboma krajami. Oczekuje się, że decyzja ta jeszcze bardziej zdywersyfikuje kierunki eksportu i wzmocni pozycję Peru jako światowego lidera w produkcji borówki.

image

Wielkość eksportu borówek z Peru w czasie

FOTO: Stories.agronometrics.com

W obliczu szybkiego wzrostu branży, spadających cen i rosnącej konkurencji, przyszły sukces Peru będzie zależał od równowagi między wolumenem eksportu a jego wartością. Łącząc dywersyfikację rynku, zaawansowaną genetykę i wydajną produkcję, kraj ten spozycjonuje się nie tylko jako wieloletni globalny lider – liczy się także zapewnienie długoterminowej rentowności na coraz bardziej konkurencyjnym rynku borówki.

Źródło: https://stories.agronometrics.com

20. sierpień 2025 07:02