
W 2024 roku wyeksportowano 1 mln ton borówek
Według badań peruwiańskiej firmy konsultingowej Fluctuante, w ubiegłym roku na całym świecie wyeksportowano milion ton borówek o łącznej wartości 6,733 mld dolarów. Peru było wiodącym eksporterem z 31% udziałem w rynku, a następnie Chile, Hiszpania i Maroko z 8% udziałem oraz Stany Zjednoczone z 7%.
Ale to Maroko właśnie było jednym z najszybciej rozwijających się krajów pod względem dostaw, awansując z siódmego miejsca do ścisłej czołówki. Według Fruitnet, w 2009 roku kraj ten wyeksportował zaledwie 636 ton borówek, ale już w 2024 roku liczba ta wzrosła do 83 000 ton.
Czytaj także:
Dlaczego eksport borówek z Maroko rośnie tak szybko?
Ten wzrost, ze średnią roczną dynamiką na poziomie 43 procent, odzwierciedla konsolidację dynamicznej i konkurencyjnej branży, która wykorzystała swoje naturalne, technologiczne i geograficzne atuty.
Kluczowymi czynnikami wzrostu w Maroku są sprzyjające warunki agroklimatyczne do uprawy borówki. Zimy są tu łagodne, wręcz ciepłe a lata suche. Klimat umożliwia zbiory w rozciągniętym oknie czasowym w ciągu roku i wysokie plony z hektara. Ponadto regiony takie jak Souss i Orientale zapewniają przepuszczalne gleby, idealne do uprawy borówek.
Bliskość Europy poprawia również konkurencyjność marokańskich produktów pod względem jakości i kosztów logistycznych. W ostatnich latach wdrożenie nowoczesnych technologii i stosowanie dobrych praktyk rolniczych podniosło standardy produkcji, umożliwiając krajowi skuteczne reagowanie na rosnący popyt globalny.
To, co w latach 90. XX wieku zaczęło się jako niepozorny, raczkujący segment ogrodnictwa przekształciło się w dobrze zorganizowaną, prężną branżę zorientowaną na eksport. W relatywnie krótkim okresie czasu Maroku udało się zamanifestować i następnie umocnić swoją obecność na najważniejszych międzynarodowych osiach sprzedaży borówek.
Należy spodziewać się kolejnych wzrostów
Marokański sektor borówkowy zabiega o utrzymanie wzrostowego trendu eksportu borówek. Podejmowane są działania w celu polepszania jakości owoców, co przełożyć powinno się na ogólną wartość eksportu. Zagospodarowanie nowych obszarów produkcyjnych, takich jak Dachla i obszary w górach Atlas, pozwoli na wydłużenie sezonu zbiorów i lepsze zaspokojenie popytu na różnych rynkach międzynarodowych.
Jednocześnie lokalni eksporterzy przyjmują bardziej strategiczne i profesjonalne podejście, dostosowując swoje modele biznesowe do wahań cen i nawiązując bardziej bezpośrednie powiązania z rynkami docelowymi.
Jeśli te tendencje się utrzymają, Maroko nie tylko umocni swoją obecność w Europie, ale także zyska lepszy dostęp do nowych rynków zbytu, takich jak chłonne i zamożne kraje azjatyckie i Bliski Wschód, wzmacniając tym samym swoją pozycję w globalnym łańcuchu dostaw borówek w nadchodzących latach.
Źródło: EastFruit