
AI i jej znaczenie
Kuba Antoszewski z Kantar Polska mówił o trendach konsumenckich. Występ rozpoczął od podkreślenia roli sztucznej inteligencji w marketingu. W jego ocenie zadomowiła się ona w tej dziedzinie na dobre, a jej rola będzie wciąż rosła. Odpowiada ona za generowanie dużych ilości treści, które wpływać będą coraz silniej na jagodowy rynek. Pojawianie się kolejnych kreacji będzie intensywniejsze, lecz będą to treści wtórne. Znaczenia nabierze więc zyskiwanie uwagi konsumentów, co oznaczać będzie, że także AI czekają pewne modyfikacje i dostosowania do oczekiwania marketerów.
Nastroje konsumentów
Kuba Antoszewski przedstawił także ciekawe z perspektywy plantatorów wyniki badań nastrojów i preferencji konsumentów. Aż 80% nabywców deklaruje, że stara się kupować towary i usługi od firm, które nie tylko kierują się chęcią zysku, lecz także propagują pewne wartości i realizują ważne społecznie cele. Z kolei 59% marketerów twierdzi, że zamierza zwiększyć wydatki na współpracę z influencerami. Ludzie, którzy są poważani w środowisku, są autentyczni, mogą silniej oddziaływać na decyzje zakupowe konsumentów, choć z drugiej strony współpraca z influencerami bywa nieprzewidywalna i ryzykowna – osoba taka może przekazywać informacje inaczej niż życzyłaby sobie tego firma czy gospodarstwo zlecające działania promocyjne.
Istnieje też prawdopodobieństwo polaryzowania konsumentów. W 2024 roku obserwować można zwrot w kierunku zrównoważonych innowacji. To zaś związane jest z pojawianiem się większej liczby przypadków tzw. green washingu. Ważne jest więc, aby zrównoważony rozwój deklarowany przez firmę czy gospodarstwo był autentyczny a nie jedynie deklaratywny. Co ważne dla plantatorów, badania Kantar pokazują, że co drugi konsument preferuje zakupy w mniejszych firmach niż w globalnych markach. Lokalność, rodzinność – cechy większości gospodarstw produkujących owce jagodowe - stają się więc atutami.
Globalne lęki
Zdaniem Kuby Antoszewskiego wkraczamy w erę globalnych lęków: o sytuację ekonomiczną, polityczną, klimat, polaryzację polityczną, przed mediami społecznymi czy sztuczną inteligencją. Aż 68% badanych uważa, że świat staje się wrogi i niepewny. Jednocześnie aż 72% badanych twierdzi, że technologia pozwala im iść do przodu, a większość uważa, że globalizacja pozytywnie wpłynęła na nich jak i na kraj.
Jedną z najważniejszych emocji w ostatnich latach staje się empatia. Pozytywne samopoczucie wynikające z relacji międzyludzkich staje się kluczowym źródłem komfortu. Niepewność przekłada się z kolei na chęć minimalizacji ryzyka finansowego, także w kontekście zarządzania państwem czy markami. Ale dzieje się to także na poziomie domowego gospodarstwa. Już blisko połowa konsumentów (45%) wyraża zaniepokojenie rachunkami domowymi, choć jeszcze kilka lat temu było to ok. 1/3.
Niektóre firmy, np. polskie przedsiębiorstwo Answer, do swych produktów dokładają praktyczne drobiazgi, jak np. poradniki, które pomagają konsumentom zadbać o siebie w warunkach coraz bardziej nieprzyjaznego świata. Rozwija się także koncept Comfort Food nawiązujący do dzieciństwa lub regionalnych kuchni, niwelujących tęsknotę imigrantów za domem. Wygląda więc na to, że ważne jest by odzyskać i być może unowocześnić tradycję, a także wzmocnić poczucie prywatności w czasach gdy wszyscy zabiegają o dane osobowe.
Jak zatem zmieni się jagodowy rynek?
Wygląda więc na to, że aby skutecznie prowadzić działania marketingowe wspierające sprzedaż z gospodarstwa warto jest sięgać po najnowsze zdobycze technologiczne, jak sztuczna inteligencja. Konieczne jest jednak zachowanie autentyczności. Zdrowa żywność i zalety z jej spożywania wzmacniają poczucie bezpieczeństwa, co jest nie bez znaczenia w dobie globalnych leków. Zagrożeniem jest jednak niepokój natury finansowej Polaków związany z rosnącymi kosztami życia. Wyniki badań przedstawione przez Kantar sugerują jednak, ze rynek jagodowy, a przynajmniej rynek deserowych jagód powinien ciągle się rozwijać.
Wszystkie dane w tekście dotyczą rynku globalnego i pochodzą z raportów Kantar Media Trends & Predictions i Kantar Global MONITOR.