Owoce borówekEnvato
StoryEditorwzrost spożycia borówek

Liczba sympatyków borówki rośnie najszybciej. Taki wniosek płynie z badań z lat 2020-2025

02.02.2025., 07:00h

Borówki w naszym kraju w ciągu 45 lat stały się zarówno liderem produkcji jak i konsumpcji. Aktualnie, poza rodzimym sezonem zbiorów, 2% konsumentów zjada te jagody 4 lub 5 razy w tygodniu, 9% konsumuje te owoce 2-3 razy, a kolejne 19% raz w tygodniu. Łącznie, aż 30% Polaków je borówki w zimie. Mija właśnie 5 lat od kiedy producenci rozpoczęli monitoring konsumpcji borówek. Wyjściowy wynik na poziomie 17% był wspólną radością branży i zachęcał liderów do pracy na rzecz codziennej konsumpcji.

Historyczny rekord spożycia borówek w Polsce

W sezonie 2024 borówka poprawiła historyczny rekord ilości konsumentów. W sierpniu – w tygodniu poprzedzającym badanie - jadło borówki 57% Polaków, czyli 18,5 mln. Realizowane przez Kantar Polska badania są reprezentatywne dla populacji osób dorosłych i powyżej 15 roku życia. W badaniach nie biorą udziału dzieci. Penetracja w tej grupie istotnie poprawia omawiane wyniki. Borówki, polecane są już od 6 miesiąca życia, i promowane jako dobre od najmłodszych lat.

Borówki jedzone w sezonie i przez cały rok

W styczniu 2025 borówki jadło 30% Polaków, tj. ponad 9,7 mln osób. Ilości konsumentów borówki monitorowana jest od 5 lat. W tym czasie przybyło jej 4,2 mln konsumentów. Rozpoczęte 5 lat temu badania pokazały 5,5 mln osób chętnych do konsumowania borówek w zimie, poza polskim sezonem. Liderzy branży uznali wtedy, że „to doskonała podstawa do rozwijania konsumpcji w sezonie, kiedy będziemy namawiać Polaków do tego, żeby codziennie jedli filiżankę superowoców”.

Czas na polskie superowoce

Borówka szybko stała się ulubionym owocem polskich dietetyków i podbiła rankingi nie tylko najzdrowszych owoców. Z wynikiem 1,83 kg na osobę, Polacy są jej wielkimi konsumentami. Badany przez Kantar Polska wzrost ilości konsumentów jest najwyższy w sektorze ogrodniczym i wynosi 76,2%.

image
konsumpcja owoców

Które owoce Polacy jedli najchętniej w styczniu? Borówka na podium!

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „Czas na polskie superowoce! VI edycja”.

Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

źródło: polskiesuperowoce.pl

14. luty 2025 11:37