
Przegląd ciągnika rolniczego – będzie drożej
Obecnie obowiązująca stawka za okresowe badanie techniczne ciągnika rolniczego wynosi 62 zł. Po zmianach opłata wzrośnie 94 zł.
Przegląd przyczep rolniczych
Nowe stawki dla przyczep rolniczych zależą od dopuszczalnej masy całkowitej (d.m.c.):
- do 1,5 t – 61 zł (obecnie 40 zł),
- powyżej 1,5 t do 6 t – 76 zł (obecnie 50 zł),
- powyżej 6 t – 107 zł (obecnie 70 zł).
Jeszcze więcej zapłacimy, jeżeli nasze przyczepy zakwalifikowane są do kategorii “przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna”. Wówczas dla przyczepy/naczepy o d.m.c. do 3,5 t będzie to 119 zł, od 3,5 do 16 t – 249, zaś powyżej 16 t – 270 zł.
Jak rząd tłumaczy podwyżki?
Ministerstwo tłumaczy, że opłaty za badania techniczne pojazdów nie były zmieniane od 2004 roku, a w 2011 roku dodatkowo obniżono je po podwyższeniu VAT z 22% do 23%. W tym czasie koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów (SKP) mocno wzrosły – szczególnie po pandemii COVID-19 oraz w wyniku inflacji i wzrostu kosztów pracy.
Według rządu obecne ceny nie pozwalają stacjom kontroli inwestować w nowoczesny sprzęt, co zagraża jakości badań i bezpieczeństwu na drogach. Ponadto ze względu na niską rentowność działalności stacji kontroli ubywa, co zdaniem zdaniem ustawodawcy zmniejsza dostępność usług.
Od kiedy plany mogą stać się obowiązującym prawem?
Rozporządzenie ma wejść w życie 14 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw. Rząd chce zakończyć proces legislacyjny tak, aby zmiany mogły wejść w życie już we wrześniu tego roku.
Ministerstwo Infrastruktury pracuje także nad cykliczną waloryzacją opłat za badania techniczne pojazdów, a więc możemy spodziewać się znacznie częstszych podwyżek niż co ponad 20 lat… Ponadto jak czytamy na stronie resortu, w założeniu wprowadzony zostanie obowiązek fotograficznej dokumentacji stanu badanego pojazdu. Jeśli chodzi o czasookresy badań, tutaj na razie zmian brak, zatem w przypadku nowych ciągników przegląd nadal będzie wymagany po 3 latach od pierwszej rejestracji, a następnie co 2 lata. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku ciągników typu SAM, które należy przejrzeć co rok.