Porcja borówekEnvato
StoryEditorkonsumpcja owoców

Które owoce Polacy jedli najchętniej w styczniu? Borówka na podium!

31.01.2025., 12:30h

Właśnie dziś ukazał się raport Kantar dotyczący preferencji zakupowych w zakresie m.in. owoców w styczniu. Badanie wykonano na zlecenie Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. W gronie najpopularniejszych gatunków w kończącym się dziś miesiącu Kantar Polska wymienia jabłka, gruszki i borówki. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej znacząco wzrosła liczba konsumentów malin i właśnie borówek!

Jakie owoce Polacy najchętniej zjadali w styczniu?

W styczniu najpopularniejszym owocem były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało 9 na 10 Polaków (88%). Spożycie jabłka w porównaniu do listopada (ostatni pomiar) wzrosło o 1 pp.! Drugie miejsce w rankingu spożycia zajmuje gruszka – 35%. Trzecie miejsce należy do borówki – 30%.

Badani zdeklarowali także spożycie malin (28%). Kolejne wskazania to: śliwki (20%), truskawki (19%), przetwory z czarnej porzeczki (17%) oraz z aronii (13%).

Jak preferencje konsumentów zmieniały się w czasie?

Porównując do poprzedzającego pomiaru (listopad 2024), spożycie jabłka wzrosło o 1 pp., gruszki spadło o 11 pp., a borówki wzrosło o 3 pp.

Analizując dane rok do roku, ilość spożywających w styczniu maliny wzrosła w perspektywie rocznej o 22% a borówki o 7%. Liczba konsumentów jabłek pozostała na tym samym poziomie.

Maliny notują znaczny wzrost popularności wśród konsumentów

Wzrost ilości konsumentów malin trwa od kilku lat. 5 lat temu, tuż przed rozpoczęciem pandemii, maliny jadło 5,2 mln Polaków (16%). Dziś, w styczniu 2025 roku, deklaracje konsumpcji przekroczyły 9,1 mln (28%). W przypadku malin wzrost - styczeń‘25 do styczeń‘24 - wyniósł 1,7 mln. W liczbach bezwzględnych tylko borówce przybyło więcej - 2,6 mln konsumentów. Borówki w styczniu 2025 roku jadło 9,7 mln Polaków.

Badania zlecane są przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu "CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, IV edycja". Badania są realizowane przez Kantar Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.

Źródło: coreteam.pl

15. luty 2025 04:26